Blog EmailPartners

Cztery sposoby na urozmaicenie treści mailingu

Jeśli odbiorca otworzył Twoją wiadomość – to już sukces. W dobie tak dużej konkurencji w każdej skrzynce odbiorczej, kiedy firmy prześcigają się w kreatywnych koncepcjach akcji promocyjnych i pilnie śledzą bieżące trendy w marketingu i designie, grzechem byłoby taki sukces zmarnować.

Odbiorca natomiast staje się coraz bardziej wybredny. Filtruje treści, wchodzi w interakcję tylko z takimi, które naprawdę go zainteresują – poprzez nietypowy format czy nawiązanie do osobistych doświadczeń czy pasji.

E-mail marketing – pozornie jeden z bardziej konserwatywnych kanałów komunikacji w internecie można wzbogacić o nowoczesne, ale już sprawdzone, techniki angażowania odbiorców. Przygotowaliśmy dla Was zestawienie czterech najbardziej efektywnych i efektownych zarazem sposobów na urozmaicenie treści mailingu.

Personalizacja

Mailing nie bez przyczyny bywa postrzegany jako konserwatywny kanał komunikacji. W swoich założeniach, w nazwie nawet, ma przecież imitować tradycyjną pocztę. Poprzez ten znajomy, zupełnie oswojony punkt odniesienia, sam staje się właśnie taki i próg wejścia do założenia własnej skrzynki mailowej – nawet dla osób starszych czy nieobeznanych w internecie – jest niewysoki, zwłaszcza w porównaniu do coraz bardziej wyspecyfikowanych social mediów.

Ze względu na skojarzenie z tradycyjną pocztą, własna skrzynka mailowa traktowana jest jako najbardziej prywatna, intymna przestrzeń w internecie. To właśnie dlatego użytkownicy z taką furią traktują nieraz niezamówioną korespondencję – czują się, jakby ktoś pogwałcił ich własny kąt, wdarł się na ich teren.

Z tego samego powodu intuicyjnie oczekują komunikatu skierowanego specjalnie do nich – dlatego tak ważna i skuteczna jest personalizacja maila, czyli dynamiczna treść, która przybiera formę właściwą dla odbiorcy, np. jego imię czy miejsce zamieszkania.

Co ciekawe – mimo tego, że jest to technika już nie najnowsza, a do tego łatwa do wdrożenia – nie jest zbyt często używana przez marketerów. Dlatego dzięki niej możesz niewielkim kosztem wyróżnić się w zalewie konkurencyjnych maili.

Co możesz spersonalizować? Praktycznie wszystko – zależy to od tego, ile danych zbierasz w swoich formularzach (oczywiście robiąc to – pamiętaj o wytycznych RODO!). Oto kilka sugestii:

  • oczywiście imię, albo nawet: imię i nazwisko – zamieszczając je już w temacie maila albo na samym początku jego treści, od początku zbudujesz wrażenie osobistej relacji pomiędzy Tobą a klientem, która pozwala Ci na użycie takiego tonu, a w konsekwencji: będzie bardziej skutecznie przekonywać do zakupu
  • miejsce zamieszkania – do wykorzystania np. w przypadku promocji eventów albo oferty ograniczonej regionalnie
  • tytuł zawodowy albo naukowy – niektóre środowiska, np. akademickie, są szczególnie wyczulone na właściwą tytulaturę; jeśli będziesz wiedział, kto podpisuje się jako inżynier, redaktor, specjalista, kierownik, profesor czy ksiądz – na pewno zapunktujesz

Feed produktowy

Personalizacja opiera się głównie na wykorzystaniu danych deklaratywnych. Analiza danych behawioralnych z kolei pozwoli Ci na dostosowanie treści maila do gustów lub historii danego odbiorcy poprzez umieszczenie w wiadomości feedu produktowego z Twojego e-sklepu. To doskonała metoda, aby unaocznić odbiorcom mailingu unikalność Twojej oferty.

W pierwszej kolejności – musisz osadzić w swojej witrynie kod trackingowy, dzięki któremu będziemy mogli dopasować do każdego użytkownika właściwe produkty. Jakie? To zależy od pomysłu na kampanię:

  • w kampaniach retargetingowych – mogą to być produkty, które zostały dodane do koszyka, ale ostatecznie pozostały niezakupione (klasyczne ratowanie „porzuconych koszyków”) albo nawet krok wstecz – produkty, które dany użytkownik oglądał, ale do koszyka ich (jeszcze!) nie dodał
  • w kampaniach upsellingowych – produkty, które pasują do już zakupionych ze względu na cechy czy zastosowanie albo produkty, które zostały kupione przez innych użytkowników, z którymi dany odbiorca dzieli doświadczenie zakupowe

Real Time Content Management

Badania wykazują, że w przypadku krótkoterminowych promocji nawet 43 proc. odbiorców zapoznaje się z mailingiem reklamowym już po ich wygaśnięciu. Lekarstwem na ten problem jest zastosowanie RTCM – technologii, która umożliwi Ci zmianę zawartości maila już po jego wysłaniu.

Brzmi to abstrakcyjnie, może nawet niepokojąco? Nic dziwnego. W końcu to tak, jakby ktoś kreślił po Twoich prawdziwych, papierowych listach. Dlatego warto sobie uzmysłowić, że – jakkolwiek skrzynka pocztowa w bloku jest wzorcem dla inboksu w skrzynce e-mailowej – właściwym materiałem porównawczym dla mailingu reklamowego są flyery, a nie prywatna korespondencja.

Mechanizm działania usługi polega na zmianie osadzonych w treści maila grafik i hiperłączy. Co można osiągnąć dzięki RTCM?

  • obsługa promocji ograniczonych czasowo lub ilościowo – kiedy asortyment się skończy albo okres promocji wygaśnie, zaproponuj klientom coś zupełnie nowego
  • pogłębianie wyprzedaży – popularny w e-commerce zabieg zwiększenia pierwotnie zdefiniowanych rabatów
  • angażującą zmianę designu – ostatnio coraz bardziej popularne, zwłaszcza na smartfonach, jest używanie trybu nocnego; nic nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować dwie kreacje – jedną do wyświetlania w ciągu dnia, a drugą – po zachodzie słońca
  • zastosowanie elementów interaktywnych – dodaj do wiadomości np. zegar czy kalendarz odmierzający czas do zakończenia promocji

Animacje

Liczne badania dowodzą, że wykorzystanie wideo w e-mail marketingu bardzo pozytywnie wpływa na konwersje. Mimo to ten zabieg nie jest również powszechnie stosowany – inaczej jednak niż w przypadku personalizacji, główną przeszkodą w tym zakresie jest bariera technologiczna. Nie wszystkie systemy do obsługi poczty e-mail pozwalają w tym momencie na nadanie lub odczytanie wiadomości z osadzonym filmem – dlatego marketerzy szukają zamienników.

Najprostszym i bardzo popularnym sposobem jest osadzenie w mailu zrzutu ekranu z materiału wideo z nałożoną ikonką „play” – całość jest podlinkowana do serwisu hostującego wideo, np. YouTube’a czy Vimeo, i właściwe odtwarzanie odbywa się dopiero tam.

To rozwiązanie – choć intuicyjne i eleganckie – nie spełnia natomiast podstawowego zadania, jakim jest pozyskanie uwagi odbiorcy za sprawą ruchu. Są jednak sposoby i na to, aczkolwiek wymagają większego nakładu pracy:

  • pliki GIF
  • animowany kod CSS

GIF-y szczególnie dobrze sprawdzą się w konkretnym celu – np. zaprezentowania funkcjonalności aplikacji czy interfejsu strony albo wskazania na mapie drogi na event czy do hotelu/restauracji.

Więcej o wideo i GIF-ach przeczytasz tutaj.

Zakończenie

Na koniec – zastanów się, jakie efekty może przynieść skrzyżowanie ze sobą tych technik. Podajemy kilka inspiracji:

  • dzięki zastosowaniu RTCM i GIF możesz opowiedzieć całkiem rozbudowaną, spójną historię
  • feed produktowy i RTCM pomogą Ci stworzyć i dopasowaną do użytkownika, i zawsze aktualną ofertę promocyjną
  • RTCM i personalizacja z wykorzystaniem geotargetowania oraz danych zewnętrznych – w przypadku tego konkretnego pomysłu: prognozy pogody na dany obszar – dadzą Ci możliwość skonstruowania maila z designem dopasowanym do aury za oknem odbiorcy; a jeśli dodasz do tego GIF, kiedy akurat będzie burza, efekt może być, cóż, piorunujący…

Ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność. Narzędzia masz od nas.