Odbiorcy naszych wiadomości bardzo różnią się między sobą. Mają odmienne oczekiwania, zainteresowania czy potrzeby, ale łączy ich to, że zdecydowanie chętniej otworzą Twoją wiadomość jeżeli będzie ona spersonalizowana.
Segmentacja odbiorców to działania warte zachodu bowiem segmentowane kampanie mogą przynieść firmom nawet 760% wzrost przychodów.
Czym jest segmentacja?
Segmentacja bazy kontaktów polega na dzieleniu posiadanych adresów ze względu na charakterystyczne cechy poszczególnych odbiorców. Możemy rozróżnić użytkowników na przykład ze względu na dane deklaratywne (np. wiek, płeć, wykształcenie) lub dane behawioralne (kliknięcia, zakupy, odrzucenia).
Informacje te możemy zbierać zarówno podczas zapisu odbiorcy do newslettera jak i w trakcie prowadzenia z nim komunikacji.
Najważniejsze korzyści z segmentacji odbiorców w email marketingu
Wbrew pozorom weryfikacja i segmentacja obecnej bazy odbiorców może przynieść więcej korzyści niż pozyskiwanie nowych kontaktów. Jeśli wysyłasz wiadomości do niewłaściwych osób może to spowodować, że utracisz subskrybentów, dlatego powinieneś przygotować dedykowane wiadomości do swoich odbiorców.
Co uzyskasz dzięki segmentacji bazy?
- Zwiększysz dostarczalność maili.
- Zadbasz o higienę bazy subskrybentów.
- Zauważysz wzrost sprzedaży bezpośrednio po realizacji kampanii.
- Zwiększysz liczbę otwartych wiadomości.
- Zaktywizujesz nieaktywnych użytkowników.
5 pomysłów na skuteczną segmentację
Dane demograficzne
Segmentacja według danych demograficznych to podstawa w personalizacji kampanii mailingowych. Dzieli bazę odbiorców na mniejsze kategorie w oparciu o czynniki demograficzne, takie jak wiek, płeć i dochód. Najprostszym sposobem na zbieranie tego typu danych są różnego rodzaju formularze: zapisu do newslettera, rejestracyjne, zakupowe, a także kontaktowe. To dzięki nim, w łatwy i szybki sposób dla użytkownika zbierzemy największą ilość informacji.
Przykłady danych demograficznych:
- wiek,
- stan cywilny,
- posiadanie dzieci i ich wiek,
- pochodzenie,
- dochód,
- zatrudnienie,
- wykształcenie,
- miejsce zamieszkania,
Jak je wykorzystać?
Dla przykładu segmentacja bazy odbiorców na podstawie miejsca zamieszkania sprawdzi się w przypadku sklepów stacjonarnych oraz wydarzeń. Natomiast posiadanie dzieci i ich wiek można wykorzystać do oferowania rodzinnych zniżek itd.
Nowi subskrybenci
Twoi nowi subskrybenci powinni być potraktowani inaczej od Twoich dotychczasowych klientów. Jeszcze nie znają Cię zbyt dobrze i nie wiedzą, czego się spodziewać. Możliwe, że zapisali się do newslettera na próbę. Możliwe też, że zapisali się tylko żeby otrzymać rabat. To idealny moment, żeby zachęcić ich do tego żeby pozostali z Tobą na dłużej!
Pamiętaj, że każdy z Twoich subskrybentów to Twój potencjalny klient. Jeśli odpowiednio dopasujesz do nich mailing – pomożesz im przejść dalej i dokonać zakupu.
Zachowania zakupowe
Zrozumienie zachowań zakupowych swoich klientów to ważny krok w segmentacji odbiorców. Przyjrzyj się im i zobacz, kto kupuje nowości, kto czeka na wyprzedaże sezonowe, a kto zrobił zakupy tylko raz. Jeśli przypiszesz klienta do odpowiedniej grupy to klucz do tego abyś przesłał mu trafioną ofertę.
Możesz podzielić zachowania zakupowe według następujących kryteriów:
- klient powracający,
- klient jednorazowy,
- klient sezonowy,
- cena produktu,
- rodzaj produktu,
- liczba produktów w jednym zamówieniu,
- średnia kwota zamówienia,
- częstotliwość zakupów.
Dane behawioralne
Dane behawioralne to nic innego jak zachowanie klienta na stronie internetowej. To kolejny bardzo dobry sposób na segmentację bazy odbiorców.
Poniżej kilka popularnych zachowań, których możesz użyć do po grupowania listy:
- kliknięcie,
- porzucenie koszyka,
- złożenie zamówienia
- odwiedzane podstony,
- wypełnienie formularza
- oglądane produkty
- wymiana lub zwrot towaru
Przeanalizuj dane i zastanów się, które są najistotniejsze dla Twojego biznesu. Aby stworzyć efektywną strategię marketingową opartą na danych behawioralnych zastanów się dlaczego osoby odwiedzającą Twoją stronę zachowują się właśnie tak.
Wskaźnik open rate
Zmorą każdego marketera jest wskaźnik open rate. Nie wszyscy otwierają wiadomości i tego nie da się uniknąć. To jednak ważne dane w procesie segmentacji swoich odbiorców. Wykorzystaj te dane na korzyść swojej kampanii mailowej!
Przeniesienie nieaktywnych subskrybentów do innej grupy może być całkiem niezłym pomysłem. Takie działanie pomoże znaleźć przyczyny braku aktywności przynajmniej części z nich.
Wykorzystaj również ten wskaźnik do nagradzania najbardziej aktywnych klientów. Wysyłając specjalne oferty i ekskluzywne materiały tylko tym, którzy otwierają wszystkie maile, pomożesz budować ich lojalność wobec marki.
Podsumowanie
Podstawowym czynnikiem decydującym o sukcesie kampanii mailngowej jest segmentacja bazy. Przedstawione powyżej sposoby jej podziału możesz ze sobą dowolnie łączyć i zmieniać, aby opracować najskuteczniejsze rozwiązania dla Twojego biznesu.