Blog EmailPartners

Jesień 2022. Kalendarz marketera

Jesień przyszła w tym roku gwałtownie i brutalnie, zamknęła nas w domach, skropiła deszczem, zagroziła przymrozkami, kazała mocniej i szybciej niż zwykle martwić się ogrzewaniem biur i domów czy wymianą opon na zimowe. I chociaż jest w nas dużo nadziei, że szaruga niebawem odpuści, ustępując miejsca tzw. złotej polskiej jesieni, trudno o pogodę ducha przy takiej pogodzie za oknem.

Na szczęście jest internet.

Jesień to czas żniw. Tak, dobrze czytasz – nie dla rolników wprawdzie, ale dla marketerów, zwłaszcza tych związanych z branżą e-commerce. Ostatnie trzy miesiące roku to czas intensywnych zakupów po stronie konsumentów i intensywnych wysiłków podejmowanych przez sprzedawców, by dowieźć założone targety. W tym okresie wręcz roi się od okazji z olbrzymim sprzedażowym potencjałem. Mailing reklamowy sprzęgnięty z retargetingiem pozostaje zaś niezmiennie najskuteczniejszym narzędziem do podbijania słupków wzrostu powyżej kolejnych historycznych granic.

Aby pomóc Ci w osiąganiu kolejnych sprzedażowych rekordów, przygotowaliśmy krótki kalendarz najważniejszych jesiennych dat, które musisz wykorzystać w swojej komunikacji.

3 października – powrót studentów

To będzie – mamy taką nadzieję – wyjątkowy rok akademicki. Dla tzw. świeżaczków, czyli świeżych żaków, studentów nie tylko pierwszego, ale i drugiego czy trzeciego roku, może to być pierwsza okazja do tradycyjnego, stacjonarnego przestudiowania całego rocznego cyklu – o ile oczywiście nie powrócą pandemiczne restrykcje.

Powrót studentów na uniwersytety to okazja nie tylko dla sprzedawców podręczników, artykułów szkolnych czy użytkowej elektroniki. Wraz ze studentami do akademickich miast powraca życie – zarówno to dzienne, jak i nocne. Różnego rodzaju eventy, kina, koncerty, stand-upy, imprezy klubowe – wszystkie te żywioły są tkanką studenckiego życia i pracujący dla nich marketerzy powinni to mieć na uwadze.

14 października – Dzień Nauczyciela

Jest ich wielu, a każdy miał (jako dziecko) lub ma (mając dzieci) z nimi do czynienia. Z tego powodu nie tylko media społecznościowe są pełne „eksperckich” opinii o szkole i nauczycielach, ale też ich święto zajmuje w świadomości społecznej ważne miejsce. Warto więc pamiętać choćby o tym, aby złożyć życzenia – ale przede wszystkim o tym, że to czas wzmożonego wyszukiwania haseł powiązanych ze szkołą.

31 października / 1 listopada – Halloween / Uroczystość Wszystkich Świętych

W kalendarzu na każdy rok można z góry zakreślić kilka dat, co do których mamy pewność, że w ich okolicach w każdym zakątku internetu i w każdym polskim mieście wybrzmią rytualne spory. Jedną z nich jest przełom października i listopada, który staje się każdorazowo areną rytualnych zmagań pomiędzy zwolennikami Halloween i Wszystkich Świętych.

Niezależnie od tego, jakie (i czy w ogóle jakiekolwiek) zajmujecie w tym sporze stanowisko, nie możecie ignorować faktów, które wpłyną na działania biznesowe. Halloween jest wykorzystywane przez marketerów na wszelakie możliwe sposoby, a Wszystkich Świętych – choć z perspektywy handlu detalicznego zdaje się bardzo wyspecyfikowaną okazją – wpływa chociażby na społeczną mobilność, rokrocznie, o ile oczywiście cmentarze są otwarte, stając się pretekstem do wędrówek rzesz Polaków po całym kraju.

11 listopada – Święto Niepodległości

Czym byłyby patriotyczne uniesienia bez towarzyszących mu nieodłącznie akcesoriów w rodzaju dumnie powiewających flag? Jak by się realizowały, gdyby nie koncerty, odczyty i inne wypełniające ten wolny dzień wydarzenia? Właśnie – wolny dzień. Święto Niepodległości przypada w tym roku w piątek, co daje nam kolejny długi weekend, a więc czas wzmożonej aktywności dla organizatorów wycieczek, firm przewozowych, linii lotniczych, hoteli, restauratorów itp.

Jeśli masz w ofercie akcenty patriotyczne – zwłaszcza w tym roku nie wahaj się ich wyeksponować. Przydadzą się klientom także później, sposobność jest być może absolutnie wyjątkowa, bowiem…

20 listopada – Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej

Tak! W tym roku późną jesienią zaczyna się mundial. Ze względu na to, że w Katarze, państwie organizującym turniej, temperatury w tradycyjnych miesiącach letnich są nieznośne, doszło do sytuacji bezprecedensowej – mistrzostwa rozpoczną się w listopadzie, a zakończą kilka dni przed świętami.

To będzie święto nie tylko miłośników futbolu, ale też niedzielnych kibiców, ponieważ kolejny raz na turnieju nie zabraknie reprezentacji Polski. I choć jesteśmy silniejsi w wielu innych, także zespołowych, dyscyplinach sportu, to żadna nie budzi takich emocji i powszechnego zainteresowania jak futbol, a Roberta Lewandowskiego, gwiazdę nie tylko boisk, ale też licznych reklam, rozpoznaje pewnie każdy Polak.

Przed każdym wielkim turniejem piłkarskim Polaków ogarnia zbiorowe szaleństwo – począwszy od zakupowego szału patriotycznego poprzez wzmożony popyt na wiadome przekąski i napoje aż po większą niż zazwyczaj frekwencję w pubach i na domówkach.

25 listopada / 28 listopada – Black Friday / Cyber Monday

Wszyscy z branży e-commerce doskonale wiedzą, co dzieje się w internecie i w galeriach handlowych przy okazji Czarnego Piątku, który często przeradza się zresztą w całe czarne tygodnie, a nawet czarne miesiące. Dlatego nie będziemy w tym miejscu podawać informacji o genezie tych marketingowych eventów ani argumentować, dlaczego warto wziąć w tym zbiorowym uniesieniu udział – na pewno wiesz to wszystko.

Zamiast tego chcielibyśmy przypomnieć Ci o RTCM – naszej unikalnej technologii zmiany zawartości wysłanego już maila, przydatnej szczególnie przy tego rodzaju ograniczonych czasowo promocjach. Duża część klientów, zwłaszcza w tym czasie wzmożonej aktywności marketingowej większości firm, nie zapoznaje się z ofertą w czasie jej obowiązywania. Komunikat wtedy idzie na marne – na co komu dziś wczorajsza miłość…? Dzięki RTCM możesz zaktualizować ofertę – i wysłany mail, który oferował promocje na Black Friday, dzięki podmianie grafik i linków jak za dotknięciem cybernetycznej różdżki promuje produkty na Cyber Monday. Jeśli nie wiesz, jak to działa, spokojnie – my się na tym znamy doskonale i pomożemy Ci przygotować taką wysyłkę od A do Z.

6 grudnia – Mikołajki

Próba generalna przed Bożym Narodzeniem – tego dnia tradycyjnie obdarowujemy siebie nawzajem, a zwłaszcza nasze dzieci, różnorakimi prezentami. Radzimy wykorzystać tę okazję nie tylko do bezpośredniej sprzedaży, ale też jako bazę pod dalszy retargeting.

Utarło się bowiem, że na mikołajki sprawiamy sobie mniejsze, tańsze prezenty aniżeli na właściwe święta, pod choinkę. Przeglądając oferty sklepów internetowych, niektóre produkty zostawiamy sobie więc niejako na później – na końcówkę grudnia. Bądź na to gotowi – umieśćwcześniej w kodzie swojej strony nasz piksel, aby potem, bliżej Bożego Narodzenia, odpalić kampanie retargetingowe mailowo i w displayu.

Każdy inny dzień

Praktycznie każdego dnia jest czyjeś święto. Choć o nauczycielach pamiętamy prawie wszyscym, mało kto zwraca uwagę, że w Black Friday świętują kolejarze i tramwajarze. Jesienią czeka nas dzień espresso, dzień herbaty, dzień młodzieży (tego samego dnia, co dzień jeża – ale jeże rzadko kupują, a szkoda…), dzień bota (sic!) – śledź uważnie kalendarz, a na pewno znajdziesz coś, co pasuje do Twojej branży.