Blog EmailPartners

Jak poprawić dostarczalność maili w 7 krokach?

Według badań przeprowadzonych przez MarketingSherp, komunikację drogą mailową z firmami wybiera 72% dorosłych użytkowników. Obecnie poczta e-mail uważana jest za najbardziej wpływową i opłacalną platformę marketingową na rynku e-commerce.

Standardowy współczynnik otwarć marketingowych wiadomości e-mail wynosi średnio 11-15%, a współczynnik klikalności to zaledwie 2-5%.

Sprawdź co zrobić, aby poprawić dostarczalność maili i dzięki temu zwiększyć zyski w swojej firmie.


Dlaczego wiadomości trafiają do folderu SPAM? 

Niemal każdy, kto korzysta z narzędzi marketing automation ma lub miał problemy z dostarczalnością wiadomości e-mail. Koszmarem każdego marketera jest to, że jego kampania trafia do folderu spam. Jeśli borykasz się z problemem bardzo niskiego wskaźnika dostarczalności maili, najpierw musisz spróbować znaleźć źródło tego problemu.

Najczęstsze powody trafiania e-maili do spamu:

  • słabej jakości baza mailingowa,
  • wysoka liczba oznaczeń wiadomości jako spam przez odbiorców,
  • tematy zawierające „spamerskie” zwroty, 
  • brak zgody na wysyłanie maili.

7 kroków do poprawy dostarczalności maili

Zadbaj o jakość bazy mailingowej.

Dobra i rzetelna baza adresowa to absolutna podstawa skutecznego e-mail marketingu. Ważne, aby baza zebrana była w legalny sposób. Dzięki temu unikniesz zgłoszeń spamu. Zrezygnuj także  z kupowania gotowych baz adresowych. Pamiętaj, że wiadomości powinny być wysyłane wyłącznie do użytkowników, którzy wcześniej wyrazili na to zgodę.

Poświęć czas na własnoręczne budowanie swojej bazy lub skorzystaj z pomocy profesjonalistów. 

Segmentuj bazę.

Jeśli dysponujemy bazą adresów osób, które zapisały się na naszą listę mailingową, warto przeprowadzić jej segmentację według kryteriów takich jak dotychczasowa aktywność, cechy społeczno-demograficzne oraz historia zakupów. Gdy podzielisz swoją bazę na różne grupy docelowe, będziesz mógł wysyłać e-mail marketing, który będzie dopasowany do profilu swoich odbiorców. Wpłynie to na osiągnięcie celu kampanii mailingowych.

Pamiętaj, że każdy z Twoich subskrybentów to Twój potencjalny klient. Jeśli odpowiednio dopasujesz do nich mailing — pomożesz im przejść dalej i dokonać zakupu. 

Zadbaj o przyciągający uwagę temat wiadomości.

Ponad 35% odbiorców mailingu otwiera e-maile na podstawie samego tematu. Spersonalizuj tematy i nadaj im opisowy charakter, aby subskrybent miał powód do otwarcia. Tematy muszą być zaskakujące i ciekawe, aby przyciągnąć uwagę Twoich potencjalnych klientów.

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na współczynniki otwarć jest testowanie tematów z różnymi strategiami. Zainspiruj odbiorców do otwarcia Twojej wiadomości, zadając pytanie, na które odpowiesz w e-mailu.

Rozmawiaj bezpośrednio z klientami, zachowaj osobisty, swobodny styl.

Unikaj ryzykownych słów.

Istnieją zwroty oraz symbole, na które filtry antyspamowe są szczególnie czułe. Są to wszystkie słowa związane z promocjami i atrakcyjnością ofert, np. super, extra, kup teraz, bonus, rabat itd. Pojawienie się tych słów w Twojej kampanii (w szczególności w temacie wiadomości) z dużą pewnością spowoduje, że zostanie ona rozpoznana jako spam.

Jeśli konsekwentnie używasz tych zwrotów w tematach, wielu subskrybentów nie zobaczy Twoich wiadomości, ponieważ będą one kierowane do folderu spam.

Testuj swoje kampanie mailingowe

Testy powininno przeprowadzać się na każdym etapie realizacji kampanii mailingowych. Przede wszystkim – zanim wyślesz kampanię sprawdź, czy mail wyświetla się prawidłowo oraz, czy grafika i treści dynamiczne wyświetlają się poprawnie. Sprawdź także, jak wiadomość wyświetla się na różnych urządzeniach i klientach pocztowych oraz czy linki kierują w odpowiednie miejsca.

Sprawdzaj, czy na Twoich odbiorców lepiej działają się szablony graficzne, czy zwykły tekst. Testuj różne rozwiązania, analizuj zachowania użytkowników. Sprawdzaj, w jakich godzinach wysyłka jest najefektywniejsza.

Testuj, wyciągaj wnioski i na ich podstawie twórz coraz bardziej skuteczny e-mail marketing.

Analizuj wyniki kampanii

Nie ograniczaj się do sprawdzenia ogólnych statystyk, skup się na wynikach kampanii. Dokładnie analizuj raporty i poszczególne wskaźniki. 

Wskaźniki, na które powinieneś zwrócić uwagę to:

  • OR — wskaźnik otwarcia wiadomości, 
  • CTR – liczba kliknięć, click rate liczba odbić, 
  • CTOR – wskaźnik zaangażowania czy 
  • liczba wypisów z newslettera. 

Przeanalizuj, które linki są najczęściej klikane i przez których użytkowników, a także, o której godzinie wiadomości są najczęściej otwierane. Niski wskaźnik otwarć może wskazywać na to, że Twoje wiadomości trafiają do spamu. Mało kliknięć to sygnał, że należy poprawić treść lub zastosować lepsze CTA – wezwanie do działania.

Daj odbiorcy możliwość rezygnacji.

Coraz częściej odbiorcy skarżą się na dużą ilość wiadomości, których nie mogą zatrzymać, lub na proces wypisu z listy subskrypcji, który jest zbyt skomplikowany. W świetle prawa takie uniemożliwienie wypisania się z bazy jest niedozwolone! Ważne jest, aby link do wypisu znajdował się w widocznym miejscu i był aktywny. Jeśli odbiorca nie jest w stanie znaleźć takiego przycisku, może zgłosić Twoją wiadomość jako spam, a tego należy unikać. 

Podsumowanie

Pamiętaj, że jeśli wysyłasz kampanie mailingowe Twoim celem jest, aby subskrybenci otworzyli Twoją wiadomość, a zadaniem treści jest przyciągnięcie ich uwagi i wykonanie wezwania do działania. 

Nie bój się próbować nowych technik i podejść. Dostosuj swoją strategię, aby przyspieszyć działania marketingowe i osiągnąć cel, jakim jest zwiększony współczynnik otwarć.