Blog EmailPartners

Email Retargeting
Email Retargeting – poznaj skutecznie rozwiązanie zwiększające sprzedaż w ecommerce



Email retargeting jest jednym z obszarów email marketingu, który zyskuje coraz większą popularność na polskim rynku, szczególnie w branży ecommerce. Wykorzystanie mechanizmu email retargetingu może przynieść sklepom internetowym wiele korzyści, w tym przede wszystkim wpłynąć na zwiększenie liczby konwersji. Jest także skutecznym narzędziem, umożliwiającym dotarcie do nowych odbiorców.

Według danych z bloga Moz.com w porównaniu do standardowego współczynnika konwersji dla branży e-commerce wynoszącego od 2% do 4%, w przypadku e-mail retargetingu współczynnik ten może wynosić nawet 41%. Z kolei inne dane – z bloga ConversionXL.com – wskazują, że firmy inwestujące w e-mail retargeting uzyskały nawet 390% zwrotu z inwestycji

Na czym polega email retargeting i czy jest usługą odpowiednią dla Ciebie? Odpowiedź poznasz, czytając poniższy artykuł.

Na czym polega email retargeting?

Wyobraź sobie, że możesz wysyłać wiadomości do anonimowego użytkownika Twojej strony internetowej…

Email retargeting daje Ci taką możliwość!

Email retargeting polega na wysyłce spersonalizowanych wiadomości email do anonimowych użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową, a następnie opuścili ją bez dokonania wybranej akcji.

Realizacja email retargetingu opiera się na wcześniej przygotowanym scenariuszu, który automatycznie wyzwala wysyłkę wiadomości mailowych. Mechanizm rozpoznaje aktywność przeglądarki użytkownika przy wykorzystaniu plików cookie. Dzięki nim anonimowy odbiorca, wchodząc na stronę sklepu internetowego, jest identyfikowany w bazie email firmy, świadczącej usługi email retargetingowe.

Rozpoznany w bazie użytkownik może otrzymać spersonalizowaną wiadomość od razu po opuszczeniu witryny lub z określonym opóźnieniem. Liczba scenariuszy, jak i harmonogram wysyłek, dobierane są w zależności od potrzeb marketingowych klienta (w tym częstotliwości wysyłanych przez klienta reszty mailingów czy newsletterów) oraz ilości przygotowanych kreacji.

Rodzaje email retargetingu

E-mail retargeting dzielimy na 2 podstawowe rodzaje: statyczny i dynamiczny

  1. Retargeting statyczny 

Ten rodzaj e-mail retargetingu polega na wysyłce wcześniej przygotowanej kreacji o zdefiniowanej zawartości. Często przygotowuje się kilka wersji szablonu, by jak najlepiej dopasować wiadomość do okoliczności wizyty użytkownika na stronie – inny wariant maila otrzyma użytkownik przebywający na stronie produktu, a inny osoba, która zapoznawała się z artykułem na blogu.

Kiedy stosujemy retargeting statyczny?

  • gdy chcemy zachęcić użytkownika do powrotu na stronę internetową,
  • gdy chcemy, aby użytkownik sfinalizował zakupy (treść ogólna),
  • gdy chcemy przekazać pewne informacje użytkownikowi (np. kampania zasięgowa),
  • do budowy i utrwalenia wizerunku marki lub pożądanej cechy produktu czy też usługi, 
  • do promowania oferty sklepu internetowego z niewielkim asortymentem,
  • do promocji produktu wybranego spośród szerszego asortymentu sklepu (np. w formie oferty specjalnej, ograniczonej czasowo).
  1. Retargeting dynamiczny 

Email retargeting dynamiczny polega na wysyłce kreacji przypominającej o niedokończonej akcji np. pozostawienie produktów w koszyku bez zakupu. Jego wyróżnikiem jest spersonalizowana treść, przedstawiająca przeglądany w sklepie internetowym produkt, kategorię produktową lub nawiązanie do czynności, którą wykonywał użytkownik przed opuszczeniem witryny (np. rozpoczęte wypełnianie formularza).

Wariat dynamiczny wykorzystuje feed produktowy. To z niego, wprost do kreacji, zaciągana jest odpowiednia treść, np. wspomniane wyżej produkty, który oglądał użytkownik.

Podstawowym celem retargetingu dynamicznego jest zwiększenie sprzedaży produktów w sklepie. Z tego względu, zalety tej formy retargetingu doceniane są przede wszystkim przez sklepy internetowe, mające szeroki katalog produktów.

Email retargeting w praktyce

Wyobraź sobie aninimowego użytkownika, który przegląda treści na Twojej stronie, wyświetla produkty, dodaje je do koszyka… i opuszcza witrynę bez dokonania zakupu.

Brzmi znajomo?

Email retargeting sprawia, że możesz odzyskać potencjalnego klienta.

Jak wygląda przykładowy schemat wysyłki w email retargetingu?

12 godzin po odwiedzeniu strony i opuszczeniu sklepu, bez dokonania zakupu, następuje wysyłka wiadomości, polecającej produkty z przeglądanej przez użytkownika podstrony.

Inny scenariusz, mający na celu poprawę konwersji, może zakładać wysyłkę wiadomości do użytkownika z podziękowaniem za odwiedziny strony, wraz z zaproszeniem do powrotu.

Czy uruchomienie email retargetingu jest wymagające?

Absolutnie nie!

Proces wdrożenia email retargetingu jest prosty i nie wymaga zaangażowania specjalistów po Twojej stronie. Programiści w Email Partners generują bezpłatny, indywidualny kod w postaci pixela, który umieszczasz na stronie internetowej swojego sklepu. Zadaniem pixela jest zbieranie informacji o plikach cookies osób odwiedzających witrynę, nawet jeśli nie dokonują zakupu i nie zapisują się do bazy newsletterowej. Co więcej, nie musisz w żaden sposób aktualizować piksela ani nadzorować jego działania. Kod działa stale w tle i inicjuje wysyłkę wiadomości w określonym czasie, na podstawie scenariusza.

Za sprawą zamieszczonego kodu użytkownik jest rozpoznawany, po czym „ciasteczka” ze strony internetowej zostają dopasowane do adresów mailowych, znajdujących się w bazach, którymi zarządzamy. Jeśli masz prawidłowo wpięty kod e-mail retargetingowy na swojej stronie, to ten sam użytkownik, który opuścił Twój sklep bez zakupu, otrzyma na swojej skrzynce pocztowej spersonalizowaną ofertę z przeglądanym wcześniej produktem.

Wiadomości wysyłane są na podstawie informacji przekazanej za pośrednictwem naszego rozwiązania. Dzieje się to automatycznie, na podstawie dedykowanego identyfikatora. Dane użytkownika na każdym etapie procesu są bezpieczne i nie są przekazywane do klienta, korzystającego z email retargetingu.

Szablon wiadomości należy zmieniać i optymalizować na podstawie analizy dotychczasowych wyników. Dobrą praktyką jest wykonanie testów poszczególnych kreacji, aby do kolejnych wysyłek wybrać tę, która przynosi lepsze rezultaty.

Odpowiednio zaprojektowana wiadomość może zachęcić odbiorcę do powrotu na Twoją stronę i sfinalizowania zakupów.

Czy e-mail retargeting jest jednym z narzędzi marketing automation?

E-mail retargeting działa niezależnie od narzędzi do automatyzacji marketingu, jednak idealnie z nimi współgra. W przypadku e-mail retargetingu wykorzystuje się bazy zewnętrzne, z kolei system do automatyzacji marketingu wykorzystuje adresy mailowe klientów sklepu lub osób zapisanych na newsletter.

Jak wygląda schemat wysyłki e-mail retargetingowej?

Jak może wyglądać scenariusz realizacji kampanii email retargetingowej?

Spójrz na poniższy przykład:

  1. Anonimowy użytkownik wchodzi na witrynę, która ma wpięty kod e-mail retargetingowy Email Partners.
  2. Użytkownik opuszcza stronę bez dokonania zakupu.
  3. Mechanizm email retargetingowy automatycznie kojarzy wizytę z adresem e-mail, znajdującym się w bazie Email Partners. 
  4. Następuje wysyłka e-maila do użytkownika na podstawie wybranego scenariusza.
  5. Użytkownik powraca na stronę.
  6. Następuje realizacja celu (np. sprzedaż, uzupełnienie formularza). 
Jak działa email retargeting - scenariusz
Jak działa e-mail retargeting

Jak długo powinny trwać działania email retargetingowe?

Według naszych doświadczeń realizacja scenariusza wysyłek email retargetingowych powinna zachować ciągłość i odbywać się regularnie przez co najmniej kilka tygodni. Dobrą praktyką jest połączenie email retargetingu z klasycznym mailingiem reklamowym, dzięki czemu docieramy do potencjalnych klientów e-sklepu w wielu punktach styku.

Czy email retargeting jest rozwiązaniem dla Ciebie?

Email retargeting to narzędzie, którego głównym zadaniem jest zwiększanie sprzedaży, dlatego będzie odpowiednim rozwiązaniem dla każdego sklepu internetowego, bez względu na jego profil.

Firmy i sklepy internetowe, w swoich staraniach o jak najwyższą konwersję, coraz częściej wybierają e-mail retargeting, gdyż pozwala on na:

  • zachęcanie użytkownika, by powrócił na stronę,
  • wysyłanie do użytkownika wiadomości, by przypomnieć mu produkty, które widział w e-sklepie,
  • ratowanie koszyków / przypominanie użytkownikowi o porzuconym koszyku w e-sklepie,
  • wysyłanie maila, zawierającego podsumowanie korzyści płynących z dokończenia procesu, takiego jak np. wypełnienie formularza. 
Działania w których e-mail retargeting sprawdza się znakomicie. 

Według danych, pochodzących z bloga www.abtasty.com prawie 70% kupujących porzuca koszyki, bez finalizacji zakupów – to ogromna grupa potencjalnych klientów i szansa dla branży e-commerce na zwiększenie liczby konwersji.

Poza zwiększeniem liczby transakcji email retargeting poprawia rozpoznawalność marki i wpływa pozytywnie na komunikację z odwiedzającymi witrynę. Wykorzystując email retargeting dotrzesz do osób, które nie znajdują się w bazie subskrybentów czy klientów Twojego sklepu. Ponadto kontakty, które identyfikujemy za pomocą narzędzia do email retargetingu mogą być poddawane deduplikacji z zasobami Twojego sklepu. Proces ten służy identyfikacji powtarzających się kontaktów i wykluczeniu ich z wysyłki, jeżeli już znajdują się w bazie.

Email retargeting a reklama display – które rozwiązanie wybrać?

Email retargeting może mieć więcej zalet niż reklama display, ponieważ dociera bezpośrednio na skrzynkę elektroniczną odbiorcy, umożliwiając mu wielokrotne wyświetlanie wiadomości. Reklama displayowa wyświetlana jest automatycznie na stronie i może umknąć uwadze odbiorcy, szczególnie jeśli koncentruje się na innej czynności. Co więcej, email retargeting omija blokady przeglądarkowe, takie jak np. AdBlock, które sprawiają, że reklamy display nie wyświetlają się na ekranach. 

Email retargeting rozliczany jest w modelach efektywnościowych, dzięki czemu budżety są bardzo łatwe do kontrolowania i optymalizowania. Najczęściej wykorzystywanym modelem rozliczeniowym jest model CPC (kliknięcia linków, znajdujących się wiadomości mailowej). Rzadziej wykorzystuje się model CPS, oparty o wygenerowaną sprzedaż.

Case study – email retargeting w branży fashion

Po rozmowie z klientem z branży fashion wdrożyliśmy 3 zaproponowane przez nas scenariusze retargetingu statycznego, kierowanego do anonimowych osób, odwiedzających sklep. Wysyłki na przestrzeni 2 tygodni działań przełożyły się na następujące wyniki:

  • Scenariusz 1: Wysyłka wiadomości “Po wizycie”

    cel
    : zachęta do powrotu na stronę

    efekty:
    współczynnik klikalności 7,33%
    współczynnik otwarć 23,54%
  • Scenariusz 2: “Po porzuceniu koszyka”

    cel
    : uratowanie porzuconego koszyka

    efekty:
    koszyk 1: współczynnik klikalności 13,84%
    współczynnik otwarć 33,34%
    koszyk 2: współczynnik klikalności 9,18%
    współczynnik otwarć 25,31%
  • Scenariusz 3: “Po odrzuceniu strony”

    cel
    : zaproszenie do kontynuacji rozpoczętych zakupów

    efekty:
    współczynnik klikalności 6,99%
    współczynnik otwarć 21,75%

Jak widać na powyższym przykładzie e-mail retargeting to narzędzie, które służy do skutecznej aktywacji anonimowych użytkowników, pomagając zwiększyć liczbę konwersji w sklepie internetowym. 

Podsumowanie

Skuteczność email retargetingu opiera się na tym, że wiadomości wysyłane są do osób, które wcześniej zainteresowały się daną marką i jej produktami, odwiedzając jej stronę lub sklep internetowy. Mechanizm ten wspiera konwersję, z dotychczas pozyskanego, ruchu użytkowników. Ponadto sprzyja aktualnym trendom: postępującej automatyzacji wszelkich działań marketingowych oraz real time marketingu. To wszystko sprawia, że treści wysyłane za pomocą emaila retargetingowego są skuteczne i atrakcyjne dla użytkownika.

Zapraszamy do kontaktu właścicieli sklepów internetowych – szczególnie tych z ruchem na poziomie kilkudziesięciu tysięcy użytkowników w skali miesiąca lub wyższym. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania na temat wdrożenia, efektów i kosztów kampanii e-mail retargetingowej.