Jesteśmy ludźmi i zdarza nam się popełniać błędy. Z ich naprawianiem bywa jednak różnie. Pomyłkę w tekście na blogu można edytować i opublikować nową wersję artykułu. W mediach społecznościowych możemy usunąć wpis i przygotować nowy, a w niektórych serwisach (Facebook) dokonać jego edycji. W przypadku mailingu sytuacja jest odmienna, nie możemy skorzystać funkcji „cofnij wysyłkę”. Z tego powodu nasze błędy mogą okazać się szczególne kosztowne. Cena pomyłki może okazać się wysoka, szczególnie w kontekście oczekiwań wysokiego wskaźnika ROI email marketingu.
Przeciwdziałanie wydaje się proste, wymaga jednak czasu i dokładności. Aby uniknąć pomyłek, każdy email powinien zostać dokładnie sprawdzony i przetestowany przed wysyłką. W praktyce do wykonania jest całkiem pokaźna liczba czynności. Aby pomóc Ci w uniknięciu błędów, przygotowaliśmy checklistę z najważniejszymi działaniami, o których powinno się zawsze pamiętać przed wysyłką mailingu.
1. Zdefiniuj cele mailingu
Czy chodzi nam o budowanie świadomości/edukowanie odbiorców? A może oczekujemy od naszych odbiorców konkretnych działań – rejestracji, subskrypcji bądź zakupów w sklepie? Jasno zdefiniowany cel pomoże nam określić wskaźniki, których użyjemy do zmierzenia efektywności naszej kampanii. To pozwoli nam uniknąć prowadzenia wysyłki tak po prostu, „żeby wysłać”.
2. Wybierz właściwą grupę odbiorców
Czy wysyłamy mailing do całej bazy adresowej, a może tylko do jej części? Czy przesyłamy jednakowy komunikat do wszystkich, czy może powinniśmy dokonać segmentacji i różnicować komunikaty, w zależności od danych demograficznych subskrybentów lub ich dotychczasowej aktywności?
3. Sprawdź pole „nadawca” i adres zwrotny
Ustaw przyjazną, łatwą do skojarzenia i budującą zaufanie nazwę nadawcy. Warto przeanalizować, czy nasi odbiorcy lepiej zareagują na nazwę firmy, czy na imię lub może imię zestawione z nazwą firmy. Upewnij się również, czy działa adres mailowy, z którego zostanie wysłany Twój mailing. Przypominamy również, że adresy w rodzaju noreply@ zwykle nie są mile widziane przez subskrybentów ani filtry antyspamowe.
4. Sprawdź content
Przeczytaj wiadomość z perspektywy odbiorcy. Oceń ją oczami osoby, do której kierujesz swoją komunikację. Zastanów się, czy mail zawiera treści, które będą dla niej wartościowe i mogą ją zainteresować. Sprawdź mailing pod kątem wyraźnego wezwania do działania (hasło na przycisku call to action) oraz to, czy koresponduje ono z celem kampanii. Upewnij się, że treść wiadomości jest poprawna pod względem gramatycznym i stylistycznym.
5. Zoptymalizuj kreację
Twoja wiadomość powinna wyświetlać się prawidłowo na różnych urządzeniach – komputerach, tabletach, telefonach, w środowisku webmailowym. Upewnij się, czy wersja tekstowa wygląda atrakcyjnie wizualnie, jest spójna ze stroną internetową i czy wszystkie linki działają prawidłowo. Sprawdź również linki w wersji html. Zweryfikuj, czy przycisk „call to action” jest dobrze widoczny i czy zachęca do wykonania akcji przez użytkownika. Pamiętaj też o zoptymalizowaniu obrazków – powinny one posiadać atrybuty alt i title. Ten pierwszy będzie się wyświetlać, gdy ktoś otworzy wiadomość, ale nie pobierze obrazków. Drugi pojawi się po najechaniu kursorem na daną grafikę.
6. Otaguj linki
Tagowanie linków jest niezbędne do analizowania efektów kampanii. Pozwala sprawdzić, ile osób kliknęło i otworzyło mailing lub ile osób przeszło do sklepu, zrobiło tam zakupy i za jaką kwotę. Jeśli korzystamy z Google Analytics, dostęp do takich danych możemy uzyskać w prosty sposób, po zalogowaniu się do panelu analitycznego.
7. Dodaj link wypisu z newslettera
Link wypisu z newslettera to nie tylko wymóg prawny, ale również istotny element budujący relację z użytkownikiem. Nie umieszczając linku wypisu, możemy stracić zaufanie odbiorcy i w łatwy sposób go zdenerwować, w wyniku czemu może on oznaczyć wiadomość jako spam. W żadnym wypadku taki link nie powinien być ukryty!
8. Dodaj link podglądu w przeglądarce
Warto pamiętać również o dodatkowym linku, przeznaczonym dla użytkowników, którym wiadomość nie wyświetli się poprawnie w programie pocztowym.
9. Sprawdź ponownie całość
Nawet jeśli wydaje się nam, że pomyśleliśmy o wszystkim, przed samą wysyłką warto jeszcze raz sprawdzić najważniejsze elementy mailingu. Szczególną uwagę należy zwrócić na poprawność działania linków, a także na treść pod kątem ewentualnych błędów i literówek.
10. Wybierz optymalny czas wysyłki
Wydaje się, że ten punkt to „oczywista oczywistość”, jednak przemyślenia wymaga dzień i godzina wysyłki. Decyzja powinna być poprzedzona analizą danych historycznych. Sprawdź, w który dzień tygodnia mailing miał najwięcej otwarć wiadomości, kiedy Twoi klienci najczęściej wchodzą na stronę i kiedy dokonują zakupów.
Jak widać, lista czynności, które powinniśmy wykonać przed wysyłką, newslettera jest całkiem pokaźna. Jeśli brakuje nam na to czasu i zasobów, warto powierzyć takie zadanie wyspecjalizowanej agencji email marketingowej, która przeprowadzi profesjonalną kampanię mailingową.