Blog EmailPartners

Marketing automation w email marketingu. Czym jest i jak działa?

Firmy coraz chętniej korzystają z narzędzi optymalizujących ich pracę i usprawniających procesy. Dostęp do nich jest coraz łatwiejszy, dzięki czemu mogą z nich skorzystać zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i te małe czy średnie. W procesy optymalizacji działań marketingowych w naturalny sposób włącza się również email marketing, pozwalając utrzymać zainteresowanie klienta w kluczowych momentach jego kontaktu z daną marką.

Automatyzacja w email marketingu

Automatyzacja w komunikacji email jest możliwa dzięki monitorowaniu i budowaniu historii zachowań odbiorców naszych wiadomości w powiązaniu z ich aktywnością na stronie www. Wymaga połączenia strony internetowej i formularzy zapisu z narzędziami do automatyzacji i dalej – utworzenia odpowiednich ścieżek zachowań, według których działać będzie system.

Mechanizmy marketing automation pozwalają zdobyć wiedzę, np. o tym ile czasu odbiorcy spędzają na danej podstronie, ilu dotarło do konkretnej oferty, ile osób ją obejrzało, czy wykonało określoną akcję. Dzięki nim możemy reagować we właściwej chwili na konkretne zdarzenia i zachowania klientów, zgodnie z przyjętym wcześniej założeniem. Zwykle, reakcja ta ma na celu dostarczenie osobom, które już wykazały pewne zainteresowanie naszym przekazem, odpowiednich bodźców. Mogą to być maile, rekomendacje i powiadomienia. Celem jest najczęściej zakończenie danej ścieżki np. rozpoczętych zakupów.

Pozwala to na oszczędność czasu i zasobów oraz przynosi zwiększenie efektywności działań marketingowych.

Korzyści ze wdrożenia marketing automation

Stosowanie automatyzacji daje cenną wiedzę o bieżących zachowaniach subskrybentów na stronie www. Dzięki niej pojawia się możliwość, aby dostarczać do odbiorców wiadomości o wiele szybciej, niż w przypadku wysyłek realizowanych według ustalonego z góry planu. Co więcej, sama komunikacja może zostać ściśle dopasowana do zainteresowań klientów (poprzez targetowanie behawioralne) oraz spersonalizowana.

Plusem automatyzacji jest również możliwość naturalnego zwiększenia zainteresowania produktem, a przez to budowanie zaangażowania i lojalności klienta. Automatyzacja wpływa również pozytywnie na przekonania, że Twoja marka dostarcza klientom to, co szczególnie ich interesuje.

Na czym polega automatyzacja w email marketingu?

Jak już sygnalizowaliśmy wyżej, automatyzacja działań mailingowych opiera się na monitorowaniu zachowania odbiorców email marketingu na stronie internetowej, dzięki czemu uzyskujemy wiedzę o odwiedzanych podstronach czy przeglądanych produktach. 

Na tej podstawie tworzone są profile osób, zainteresowanych bliżej daną tematyką. Następnie automatycznie wyzwalane są kolejne, precyzyjnie dopasowane komunikaty. Dopasowanie to pozwala na zaproponowanie istniejącym i potencjalnym klientom oferty, jakiej właśnie poszukują.

Dla przykładu, w automatycznie przesłanej wiadomości możesz:

  • przesłać ofertę w odpowiedzi na odwiedzenie przez użytkownika dedykowanej strony,
  • przypomnieć o produktach znajdujących się w koszyku,
  • zaproponować rabat na niedokończone zakupy,
  • dostarczyć ofertę uzupełniającą do produktu, który już kupił.

Cykle wiadomości mailowych

Automatyzacja to również świetny pomysł, jeżeli chcesz stworzyć cykle edukacyjne dla swoich klientów, np. opowiadające o tym, jak wykorzystywać Twoją usługę. Oprócz tego doskonale sprawdza się w wiadomościach powitalnych po zapisie do newslettera. Warto również automatyzację stosować przy cross-sellingu oraz up-sellingu, które namawiają do zakupu rozszerzonej wersji produktu lub usługi.

Marketing automation dla początkujących

Planowanie i wdrożenie marketing automation wymaga odpowiedniego przygotowania oraz wiedzy, której zastosowanie powinno być skupione na kliencie. Służy to poznaniu zachowań użytkowników np. sklepu e-commerce i umiejętności budowania relacji. Dzięki temu klient może odczuwać, że pomagamy mu podejmować najlepsze dla niego decyzje zakupowe.

Często spotykamy się z obawami dotyczącymi tego, że marketing automation jest w istocie skomplikowany i nie przenosi realnego odciążenia w relacjach marketingowych. Dodatkowo wymaga zaangażowania specjalistów, którzy będą czuwać nad procesami automatyzacji. Trudno się z tym nie zgodzić, niemniej to tylko jedna strona medalu.

Z pewnością tego rodzaju działania nie eliminują udziału człowieka, ale też mają inny cel i zgodnie z nim w coraz bardziej efektywny sposób potrafią go wspierać. Warunkiem jest tu jednak gruntowne poznanie potencjału narzędzi i umiejętność wykorzystania tej wiedzy dla dobra działań własnej firmy.  Trudno o to zwłaszcza tam, gdzie biznes dopiero się rozwija. Gdzie nierzadko pracownicy działają w wielu różnych obszarach, nie mając wystarczająco czasu na specjalizowanie się w obsłudze systemu oraz na stały monitoring i zarządzanie napływającymi danymi.

W takich sytuacjach wiele firm zwraca się do specjalistów, którzy mają odpowiednią wiedzę i zróżnicowane doświadczenie we wdrożeniach marketing automation, dzięki czemu mogą udzielać kompleksowego wsparcia.

Automatyzacja to potężne narzędzie, które może się przyczynić do znacznego zwiększenia zysków firmy. Musi być jednak odpowiednio używane.

Jeśli chcesz prowadzić skuteczny email marketing, warto z niej korzystać. Masz pytania, jak rozwiązania te przeszczepić na grunt swojej działalności? Chętnie pomożemy w optymalizacji Twoich działań.